35

dagar kvar

Glöm inte bort att anmäla dig »

Nyheter

Frida coachar Janos och Yousif

2019-07-02

Janos Kobza och Yousif Khader,  jobbarkompisar på Däckteam Ljura Gummi, känner att konditionen inte är på topp. Därför tar de hjälp av löpcoachen Frida Södermark för att kunna genomföra Atea Norrköpings Stadslopp den 21 augusti.

Träning 3

Janos Kobza och Yousif Khader coachas av Frida Södermark med sikte på Atea Norrköpings Stadslopps fem kilometer.

– Mitt första mål blir att klara av fem kilometer i stadsloppet. Tio kilometer får jag ta nästa år, säger Janos när han och Yousif träffar Frida för första gången.

Konditionen för Janos och Yousif är inte vad den borde vara. Det är inget som de två hymlar om.

– För min egen del har jag noll "kondis" just nu. Så vill jag inte ha det. Jag vill orka gå i trappor utan att bli helt slut. Det ska bli kul och inspirerande att bli coachad och få hjälp, konstaterar Janos.

Yousif spelade fotboll som ung, men slutade efter en korsbandsskada för tio år sedan.

– Det ska bli intressant att få hjälp med träningen. Jag vill verkligen komma igång och sedan fortsätta hålla i träningen efter stadsloppet, säger Yousif.

Motivationen och ambitionen finns där, men det vanligaste felet man gör som ny löpare är att ta i för mycket. Då blir inte löpningen rolig och det är lätt att tröttna och ge upp.

– Det gäller att ni försöker hålla igen och följa det program jag gjort. Gör ni det, kommer ni att klara av att jogga fem kilometer den 21 augusti. Att våga följa planen är det viktigaste för att inte bli skadad, klargör Frida.

FRida 6

Frida visar en enkel styrkeövning.

Med sju veckor kvar till Atea Norrköpings Stadslopp är det hög tid att dra igång träningen.

– Upplägget Janos och Yousif får handlar om tre pass i veckan, fördelat på ett styrkepass, ett distanspass och ett intervallpass, säger Frida och visar några enkla styrkeövningar som alla kan göra.

För att orka springa fem kilometer den 21 augusti vill Frida att hennes adepter ska mäta upp just den sträckan och försöka komma lite längre varje vecka.

– Jogga så långt ni orkar varje vecka och när ni inte orkar längre, gå resten. Ni kommer märka att ni kommer att komma längre och längre för varje vecka som går. Förutsatt att ni sköter träningen.

Intervallträningen handlar till en början om powerwalk för att inte skada sig. Det finns också cykelintervaller någon vecka innan det är dags för "riktiga" löpintervaller de sista veckorna inför loppet.

Träning 11

Luta dig framåt med rak kropp och börja springa innan du ramlar framåt ger en bra start på löpningen.

– Med nummerlapp på bröstet och publikens jubel kommer ni att klara fem kilometer galant, säger Frida och Janos och Yousif verkar övertygade.

Nu ska bara jobbet göras.

Efter att Janos och Yousif har sprungit i mål på fem kilometer, kommer de att ställa ut två däck på tio kilometer (ett till en dam och ett till en herre), som den som vill får bära med sig till målet och vinna en ny uppsättning vinterdäck till sin bil plus förvaring.

Men det är en helt annan historia.

 

 

Nyhetsarkiv